Markedsføring af alkohol - ny pjece fra Alkohol & Samfund

Udskriv

Stik mod de politiske intentioner udsættes børn og unge for massiv markedsføring af alkohol, som appellerer netop til deres målgruppe, viser overvågning af området

altFor at beskytte børn og unge mod drikkepres har det siden 2000 været forbudt at rette markedsføring af alkohol i Danmark mod børn og unge. Organisationen Alkohol & Samfund har i samme periode overvåget området og skriver nu i en ny pjece, at:

- Børn og nge fortsat udsættes for massiv markesføring af alkohol

- Alkoholmarkedsføringen appellerer til børn og unge

I pjecen viser  et uddrag af de mange eksempler, hvor alkoholmarkedsføringen ikke lever op til det frivillige regelsæt, som regulerer området. Organisationen  foreslår, at der indføres et reklameforbud, svarende til det, der har været på tobaksområdet siden 2008. Eller, hvis det anses for at være for vidtgående, er der et alternativ i den franske lovgivning, som kun tillader faktuelle oplysninger i alkoholreklamer.

'Markedsføring af alkohol - beskytter det nuværende regelsæt?'  fra 2013 kan downloades her.