Let for helt unge at købe alkohol

Udskriv

 

Netto og 7-Eleven lod en 13- og en 14-årig købe alkohol, mens to 16-årige både fik ja og nej til stærk alkohol. RUS’ miniundersøgelse bekræfter det, som eksperter siger: At børn og unge fortsat har let adgang til alkohol. Eksperter peger på flere mulige løsninger.

 

altPå en måde gav teenagepigen bag kassen i Netto-butikken på Nørrebro en perfekt kundepleje.

”Hvad skal I så?” spurgte hun smilende RUS’ prøvekaniner, Magnus og Filippa. ”Vi skal til fest,” sagde de som aftalt og betalte for en sixpack med øl og et par cidere til en ti´er stykket.

”Så ha’ en god fest.”

Det var sen eftermiddag med mange kunder, men ekspeditionen gik let. Eneste problem var bare, at Filippa er 13 og Magnus 14 år, og derfor må Netto ikke sælge alkohol til dem. Men det er sandsynligvis ikke noget særsyn.

I en anden Netto-forretning på Nørrebro gik det lige så nemt med at købe otte genstande, og i to 7-Eleven-butikker spurgte ekspedienterne heller ikke om alder eller id, da makkerparret købte cidere og Bacardi-breezere. Dermed kunne de fire københavnske butikker have hjulpet børnene til en tidlig alkoholdebut.

To 16-årige fik ja og nej til stærk alkohol
RUS testede også, om butikkerne overholder forbuddet mod at sælge stærk spiritus – over 16,5 procent – til unge under 18 år. I Hillerød fik 16-årige Gustav og Martin lov at købe en flaske 37,5 procent rom i en Netto-butik, og ekspedienten i en 7-Eleven lod dem købe vodka, ligeledes med 37,5 procent alkohol.

Til gengæld bad en kvindelig ekspedient om id hos 7-Eleven på en Shell-tank i udkanten af Hillerød, og det samme gjorde en mandlig kassemedarbejder i en Døgnnetto i Birkerød.

 

Ekspert: Butikkernes tilgang varierer efter lokale forhold
En række eksperter ærgrer sig over, at butikkerne ikke konsekvent overholder loven.

- Det er vigtigt, at vi håndhæver loven, så vi ikke skader vores børn. Især fordi vi ved, at det har en effekt på deres forbrug, siger konsulent Eva Michelle Burchard fra KL’s Center for Forebyggelse i praksis. Hun mener, at tilgangen varierer meget. Hun har selv for tre år siden arbejdet som konsulent i Rudersdal Kommune, hvor den standhaftige Døgnnetto ligger.

- Dengang var det ret svært for unge i kommunen at købe alkohol. Men det er forskelligt og lokalt bestemt. Nogle kæder arbejder godt med det og uddanner deres medarbejdere, siger Eva Michelle Burchard, der opfordrer kommunerne til at involvere handelsstandsforeninger.

 

Butikker gør det nemt at debutere med alkohol
En række internationale undersøgelser har slået fast, at let adgang til og lav pris på alkohol får folk til at drikke mere. Det gælder især de helt unge. Dermed kan butikker være med til at give danske børn en tidlig debut med alkohol.

- Netop i forhold til alkoholdebut er det særlig vigtigt, at butikkerne overholder reglerne. Selvfølgelig kan de helt unge få en 16-årig til at købe alkohol for dem. Men jo yngre de er, jo sværere bliver det. For 13- og 14-årige går ikke sammen med 16-årige, siger Peter Dalum, projektchef på kampagnen Fuld af liv, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden kører.

WHO har grundigt belyst unges omgang med alkohol. Og danske unges Europa-rekord i fuldskab hænger sammen med let adgang. Det mener Lars Møller, WHO’s Programme Manager for Alcohol and Illicit Drugs.

- Vi har en enorm let adgang til alkohol med et af verdens højeste antal salgssteder pr. indbygger. Se bare på kioskerne. Det gør det svært at uddanne personalet og kontrollere, om de overholder reglerne, siger Lars Møller, der kalder RUS’ miniundersøgelse for virkelighedstro.

 

Butikskæder: Svært helt at undgå fejl
7-Eleven og Netto har begge svaret skriftligt. De slår på, at det kan være svært for ekspedienterne at overholde reglerne.

- Vi beklager, at mindreårige har kunnet købe alkohol i to af vores butikker. Det må ikke ske. 7-Eleven beskæftiger ca. 3.000 medarbejdere i Danmark – mange af dem er unge mennesker, som ønsker et studiejob. Der er hele tiden mange nye medarbejdere under oplæring – og når man er ny, kan det være vanskeligt at huske ALT. Det er menneskeligt, skriver Jesper Østergaard, administrerende direktør for 7-Eleven i Danmark, i en mail.

Han vil tage kontakt til butikkerne.

- Naturligvis skal 7-Eleven følge den gældende lovgivning. Vi tager derfor kontakt til de relevante butikker og indskærper proceduren, lige som vi igen følger meget tæt op på problemstillingen i alle vore butikker i hele landet.

Nettos landechef, Brian Seemann, understreger, at Netto har fokus på at overholde reglerne.

- Netto i Danmark sælger ca. 105 millioner styk aldersbegrænsede produkter om året, og det dækker over øl, vin, spiritus, medicin og tobak. Og selv om kassemedarbejderne dagligt håndterer mange handler med alkohol, er én fejl selvfølgelig én for meget. Vi gør meget for at informere medarbejderne om reglerne, ligesom vi bakker op om kampagner, der sætter fokus på, at det er helt okay, at kassemedarbejderne spørger om alder. Så jeg synes faktisk, at vi gør nok, skriver Brian Seemann.

 

Forslag: Lad unge købe alkohol på kortalt
Eksperter medgiver, at det kan være svært for de unge ekspedienter. Både fordi reglerne ikke er helt simple, og fordi ekspedienterne bliver udsat for et pres. Det mener professor Torben Jørgensen fra Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet.

- Jeg forstår godt, hvis en 16-årig pige ikke har lyst til at spørge en bøs 15-årig om id en fredag aften. Og det er synd, at hun skal vurdere, om han er 16 år, siger Torben Jørgensen, der gerne ser, at butikkerne får systemer, der sikrer, at de overholder reglerne.

- Man kan kræve, at unge køber alkohol på et kort, der indeholder data om deres alder, siger Torben Jørgensen, mens Peter Dalum taler om pop-up-systemer i kasseterminaler, der tvinger ekspedienter til at spørge om id.
WHO anbefaler en grænse på 18 år for at købe alkohol, og at vi effektiviserer kontrollen ved at udstede licenser.

- Så kan man håndhæve reglerne ved at fratage butikker licensen. Schweiz havde samme problem, og der uddannede man unge til at være mystery shoppere og teste butikkerne. Andre lande har hotlines, hvor borgere tipper politiet, siger Lars Møller.
Hos 7-Eleven mener Jesper Østergaard, at et krav om, at unge kun kan købe alkohol på kort kan være en løsning. Han henviser til, at 7-Eleven samarbejder med en række aktører i Alkoholpartnerskabet om at gøre det lettere for ekspedienter at sige nej, når andre unge vil købe alkohol.

- Vi har bl.a. diskuteret en løsning med kun at kunne købe alkohol på betalingskort, og det kan vise sig at være den rette vej at gå, hvis det bliver lovligt ikke at acceptere kontanter.